Lilla Bis Honung

Farmors äppelpaj

Publicerad 2014-10-02 16:20:00 i Allmänt, Pajer,

Den här är min farmors recept och det här är den absolut godaste äppelpaj jag någonsin har ätit. Den är dessutom otroligt enkel att göra. 

 

 

Pajskal

  • 4 dl vetemjöl
  • 3 msk socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1/2 tsk salt
  • 150g smör

Fyllning

  • 4-5 medelstora äpplen
  • 1 dl socker
  • Kanel

 

Gör så här:

  1. Ta fram smöret.
  2. Sätt ugnen på 200°C.
  3. Blanda ihop alla torra ingredienser.
  4. Blanda ner det rumstempererade smöret och blanda ihop allt med en gaffel tills det har blivit som en smuldeg.
  5. Lägg smörpapper i botten på en form och smöra både pappret och kanten.
  6. Häll ner degen i en ca. 25 cm form med borttagbara kanter.
  7. Skala och skiva äpplena tunnt.
  8. Blanda äpplen, socker och kanel i en bunke. Ta så mycket kanel så att alla äpplen får lite kanel på sig, om man gillar kanel kan man ta lite mer.
  9. Sätt in i ugnen i minst 30 min, äpplena ska bli så mjuka så att de nästan smälter.
  10. Ta ut och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Välkommen till min bakblogg! Jag skapade den här bloggen för att jag vill dela med mig av mina tips och recept och förhoppningsvis inspirera några att börja baka själva. Hembakat är ju så mycket godare än färdigköpt, plus att man vet vad man får i sig. Jag skapade också den här bloggen för att utmana mig själv, så att jag blir ännu bättre på att baka.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela