Lilla Bis Honung

Lyxig äppelpaj

Publicerad 2014-10-02 19:00:00 i Allmänt, Pajer,

Den här äppelpajen är perfekt om man vill göra en lite lyxigare variant på den klassiska äppelpajen. Den är väldigt mättande, så den räcker till många. 

Receptet är taget från http://www.appelpaj.com/lyxig-aeppelpaj/

Tips!

Det är alltid gott att ha vaniljsås eller vaniljglass till äppelpajer.

 

 

Mördeg

  • 120g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl florsocker
  • 1 äggula
 

Gör så här:

  1. Blanda alla ingredienser i en bunke och rör försiktigt ihop till en jämn deg.
  2. Lägg degen på ett bakplåtspapper och kavlat den så att den blir ca. 3-4 mm tjock. 
  3. Vänd pappret upp och ner på en ca. 30 cm smord pajform och för försiktigt över degen. 
  4. Tryck till degen så att den är jämnt fördelad över formen och skär därefter bort överflödiga kanter.
  5. Ställ degen i kylen.

 

Mazarinfyllning

  • 200g mandelmassa
  • 1 tsk nymald kardemumma
  • 80g smör
  • 1 ägg
  • 3 äggulor 

 

Gör så här:

  1. Ta fram smöret. 
  2. Riv mandelmassan och för över den till en bunke. 
  3. Tillsätt därefter kardemumman och rumstempererade smöret och rör ihop till en massa. 
  4. Blanda därefter ner ägget och äggulan i omgångar och blanda tills det blir en jämn massa igen.

 

Äppelfyllning

  • 4 medelstora äpplen
  • 2 tsk nymald kardemumma
  • 1 msk kanel
  • 3/4 dl skivad/hackad sötmandel
  • 2 msk flytande honung
  • 1/2 dl strösocker

 

Gör så här:

  1. Skala och kärna ur äpplena. 
  2. Skär äpplena i kuber eller halvmånar och lägg i en bunke.
  3. Häll i alla andra ingredienser i bunken och rör om så att allt har blandats.

 

Havresmuldeg

  • 1/2 dl strösocker
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 1/2 dl havregryn
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 60g smör

 

Gör så här:

  1. Ta fram smöret. 
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 
  3. Lägg i det rumstempererade smöret och blanda ihop. 

 

Sätt ihop allt

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Ta ut formen ur kylen och fördela mazarinfyllningen jämt över botten. 
  3. Fördela äpplena över pajen. 
  4. Strö över havresmuldegen över äpplena så att alla täcks. 
  5. Grädda pajen mitt i ugnen i ca. 35 min, tills pajen har blivit gyllenbrun.
  6. Ta ut och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Välkommen till min bakblogg! Jag skapade den här bloggen för att jag vill dela med mig av mina tips och recept och förhoppningsvis inspirera några att börja baka själva. Hembakat är ju så mycket godare än färdigköpt, plus att man vet vad man får i sig. Jag skapade också den här bloggen för att utmana mig själv, så att jag blir ännu bättre på att baka.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela