Lilla Bis Honung

Morotsmuffins

Publicerad 2014-10-24 10:39:00 i Allmänt, Muffins,

7st stora muffins

De här muffinsarna blir väldigt stora och en muffins räcker till två personer, så om man vill kan man ha mindre muffinsformar och ha de kortare i ugnen. Om man i stället vill ha en morotskaka så är det bara att hälla smeten i en smörad och bröad form och ha den i ugnen i ca. 40-50 min.

 

 Muffins

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1/2 dl rapsolja (ev. annan neutral olja)
  • 3 dl rårivna morötter

 

Glasyr

  • 75g philadelphiaost 
  • 45g smör
  • 3 dl florsocker

…………………………..

  • en morot

 

Gör så här:

  1. Sätt på ugnen på 140 °C. 
  2. Vispa äggen och sockret poröst. 
  3. Blanda ner de torra ingredienserna i en annan bunke.
  4. Häll äggsmeten i bunken med de torra ingrediensera och rör om.  
  5. Tillsätt oljan och morötterna och blanda noggrant.
  6. Fyll ca 7 stora muffinsformarna till 3/4 och grädda i ugnen i ca 25-35 min. 
  7. Ta ut muffinsarna och låt svalna.
  8. Vispa undertiden ihop ingredienserna till glasyren och grovriv en morot.
  9. Bred på glasyren när muffinsarna har svalnat helt och strö över den grovrivna moroten.
  10. Servera och njut!

Kommentarer

Postat av: felicia

Publicerad 2014-10-24 16:59:23

mums!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikaela

Välkommen till min bakblogg! Jag skapade den här bloggen för att jag vill dela med mig av mina tips och recept och förhoppningsvis inspirera några att börja baka själva. Hembakat är ju så mycket godare än färdigköpt, plus att man vet vad man får i sig. Jag skapade också den här bloggen för att utmana mig själv, så att jag blir ännu bättre på att baka.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela